Obsługa uszkodzonych i przekierowanych linków

Zepsute połączenia

Uszkodzone linki to wewnętrzne linki do stron, które zwracają błąd 4XX, taki jak błąd 404 (nie znaleziono strony), który występuje, gdy użytkownik lub wyszukiwarka trafia na martwy link. Problemy z serwerem, wycofana zawartość lub po prostu błędnie wpisane linki mogą powodować ogromne ilości niedziałających łączy w niektórych witrynach. Jest to szczególnie widoczne, gdy linki znajdują się w ponownie używanych szablonach witryn, takich jak nagłówki i stopki.
Przykład błędu 404
Istnieją trzy główne elementy, na które mogą mieć negatywny wpływ uszkodzone linki:

  1. Uszkodzone linki marnują budżet na indeksowanie i wysyłają wyszukiwarki w ślepe zaułki w architekturze Twojej witryny. Im więcej zepsutych linków masz w swojej witrynie, tym więcej żądań botów muszą wysyłać do martwych stron, co ogranicza cenny budżet na indeksowanie.
  2. Strony, które mają dobry PageRank z wysokiej jakości linków zwrotnych, mogą to stracić, gdy strona jest wielokrotnie zwracana do wyszukiwarek pod statusem 404. Może to ogólnie zaszkodzić autorytetowi Twojej witryny.
  3. Najbardziej oczywistym wpływem zepsutego łącza jest wygoda użytkownika . Klikanie martwych linków jest nie tylko frustrujące, ale także wpływa na zaangażowanie Twojej strony i witryny, co nie tylko może wpłynąć na budżet indeksowania dla SEO, ale także na wyniki jakości w płatnych kanałach ruchu.

Jak zidentyfikować i naprawić uszkodzone linki

Najlepszym sposobem naprawienia uszkodzonych linków jest zmiana ich u źródła, a nie implementacja przekierowania w docelowym adresie URL. Oto jak zidentyfikować problemy z uszkodzonymi linkami :

  • Przeszukaj witrynę za pomocą swojego ulubionego narzędzia do indeksowania, takiego jak DeepCrawl, Screaming Frog itp.
  • Przejrzyj następujące raporty:– Raport „Błędy indeksowania” w Google Search Console – Raport „Błędy indeksowania”
    Narzędzi dla webmasterów Bing – Raport o
    stanie HTTP Yandex Webmaster: nie znaleziono (404)
Błędy indeksowania Google Search Console 

Źródło obrazu: www.rebelytics.com/crawl-errors-google-search-console/

  • Sprawdź swoją platformę analityczną, aby zobaczyć, czy kody stanu HTTP są rejestrowane, i zbadaj wszelkie wystąpienia 40X
  • Przeanalizuj pliki dziennika, aby znaleźć strony 404, na które trafiają użytkownicy i wyszukiwarki

Po utworzeniu listy stron błędów, oto jak możesz rozwiązać problemy z niedziałającymi linkami :

  • Zaktualizuj strony 404 u źródła, na przykład zaktualizuj hiperłącze adresu URL
  • Usuń stronę błędu ze strony źródłowej, jeśli została rzeczywiście usunięta
  • Jeśli strony 404 są całym katalogiem lub zbiorczą sekcją stron i ręczna aktualizacja linków nie jest możliwa, oto kilka metod przekierowania (chociaż przekierowanie w przypadku uszkodzonych linków nie jest zalecane , o czym zajmiemy się w następnym sekcja tego przewodnika):
    • Zaktualizuj plik .htaccess lub konfigurację serwera NGINX, aby utworzyć przekierowania zbiorcze
    • Jeśli używasz WordPress, dostępnych jest wiele wtyczek do przekierowywania

Powinieneś upewnić się, że sprawdzasz niedziałające linki konsekwentnie lub przynajmniej w regularnych odstępach czasu, ponieważ można je łatwo naprawić i wpłynąć na wydajność SEO.

Przekierowywanie linków

Linki przekierowujące to linki prowadzące do stron z kodami 301, 302 lub innymi kodami stanu HTTP 3XX, a także odświeżane META. Obejmuje to również linki z łańcuchami przekierowań.

Oto różne sposoby, w jakie przekierowanie linków może negatywnie wpłynąć na witrynę:

  • Budżet na indeksowanie jest marnowany, ponieważ wyszukiwarki muszą indeksować adresy URL, które przekierowują, aby znaleźć docelowe adresy URL.
  • Niektóre PageRank mogą nie być przekazywane przez przekierowania 301 . W 2013 roku Matt Cutts wskazał , że przekierowania 301 przechodzą tylko przez 85% PageRank, a 15% PageRank jest tracone. Niedawno Gary Illyes napisał na Twitterze, że „przekierowania 30X nie tracą już pagerank”. PageRank to tylko jeden z wielu czynników rankingowych, więc nie polegaj na Google, aby przekazać wszystko i utrzymywać architekturę witryny tak czystą, jak to tylko możliwe. Należy również pamiętać, że Google nie jest jedyną wyszukiwarką, a wszystkie przekierowania zawsze wiązały się z utratą wartości linków.
  • PageRank nie jest przekazywany przez przekierowania 302, ponieważ są one tymczasowe i dlatego są traktowane przez wyszukiwarki inaczej niż stałe przekierowania. Jeśli jednak strona 302 konsekwentnie przekierowuje do docelowego adresu URL przez długi czas, przekierowanie może być traktowane jako stały adres URL.
  • Niektóre PageRank są tracone w wyniku meta odświeżania, więc zdecydowanie zaleca się, aby ich nie używać, ponieważ mogą mieć wpływ na użyteczność.
  • Przekierowania negatywnie wpływają na wrażenia użytkownika, ponieważ użytkownik musi czekać, aż przekierowanie ma miejsce. Może to prowadzić do zwiększonych współczynników odrzuceń, zwłaszcza w witrynach z intensywnym korzystaniem z telefonów komórkowych i tabletów, ponieważ użytkownicy telefonów komórkowych mają zwykle wolniejsze połączenia i większe opóźnienia niż użytkownicy komputerów stacjonarnych.

Należy pamiętać, że w przypadku HTTP do HTTPS przekierowania 301 lub 302 nie powodują utraty PageRank, co potwierdza Google .

Jak zidentyfikować i naprawić linki przekierowujące

Podobnie jak w przypadku rozwiązania służącego do naprawiania zepsutych linków, najlepszym sposobem naprawy linków przekierowujących jest zmiana ich u źródła. Oto jak zidentyfikować problemy z linkami przekierowującymi :

  • Uruchom indeksowanie swojej witryny za pomocą narzędzia do indeksowania, takiego jak DeepCrawl, Screaming Frog itp.
  • Sprawdź platformę analityczną, aby zobaczyć, czy kody stanu HTTP są rejestrowane, i zbadaj wszelkie wystąpienia 30X
  • Uzyskaj listę wszystkich aktualnych przekierowań po stronie serwera, przeglądając na przykład pliki dziennika

Skompilowałeś już listę wewnętrznych przekierowań w swojej witrynie, oto jak rozwiązać problemy z przekierowującymi linkami :

  • Zaktualizuj linki docelowe na stronach źródłowych. Upewnij się, że wskazują na ostateczną stronę docelową, unikając wszelkich przekierowań.
Marek Dąbrowski
Marek Dąbrowski
Specjalista ds. promocji
- SEO Blog