Co to są linki zwrotne i jak z nich korzystać w SEO?

Link zwrotny to rodzaj indeksu internetowego. Łączy jedną konkretną witrynę z innymi zewnętrznymi zasobami sieciowymi, które zawierają łącza do tej witryny.

Linki wychodzące  z innych witryn, które prowadzą do Twojej witryny, działają dla Ciebie jako linki zwrotne (linki zwrotne).

Linki zwrotne są integralną częścią promocji witryny SEO. Pomagają wyszukiwarkom w indeksowaniu Twojej witryny i zrozumieniu tematów Twoich stron. Algorytm PageRank , pomimo swojej długiej i aktywnej ewolucji, nadal uważa profil linków określonej strony i domeny za jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Dlatego każdy właściciel serwisu chce uzyskać jak najwięcej linków zwrotnych.

Liczba i jakość linków

Niestety, linki zwrotne nie są darmowe (szczególnie na początku), a ich utworzenie zajmuje dużo czasu i wysiłku. Dlatego ważne jest, aby nauczyć się, jak sprawić, aby każdy zakupiony link zwrotny był jak najbardziej korzystny. Oznacza to, że należy przygotować witrynę wewnętrznie pod kątem jak najskuteczniejszej promocji zewnętrznej.

Aby to zrobić, przede wszystkim:

  • przeprowadzić optymalizację techniczną strony i całej witryny;
  • stworzyć solidną architekturę witryny;
  • tworzyć ciekawe treści.

Teraz o każdym kroku bardziej szczegółowo.

1. Witryna nie powinna zawierać błędów technicznych

Niemniej jednak będą. Im większa witryna, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będziesz mieć czasu na naprawienie wszystkich błędów na czas.

Znajdź wszystkie błędy techniczne

Przeprowadź audyt strony i znajdź wszystkie błędy techniczne, które przeszkadzają w promocji strony

A oto lista najczęstszych problemów, które prawdopodobnie napotkasz:

2. Popraw architekturę swojej witryny

Silna i niezawodna architektura witryny prawie gwarantuje skuteczność linków zwrotnych. Im lepsza architektura, tym mniej odniesień potrzeba, aby uzyskać pożądane wyniki.

3. Twórz interesujące treści

Ale tysiące linków i dobra architektura nie pomogą, jeśli masz złą treść. Unikaj publikowania złych lub tak zwanych „śmieciowych” treści.

Ryzyko związane z umieszczaniem linków

Istnieją dwie główne taktyki łączenia:

  1. Ryzykowne, z przyzwoitą szansą na uzyskanie kar.
  2. Bezpieczny sposób na umieszczenie.

Teraz lepiej wybrać drugą ścieżkę. Ostatnio witrynę można było promować w ciągu miesiąca za pomocą linków wstecznych PBN (Private Blog Network). Następnie Google stworzył piaskownicę, która zmusiła właściciela witryny do czekania co najmniej 3 miesiące na wyświetlenie linków wstecznych PBN.

Jak sprawdzić linki do witryny

Nie jest tajemnicą, że uzyskanie dobrej jakości linków zwrotnych to jeden ze sposobów na poprawę pozycji witryny w Google. Ale jak odróżnić dobre linki od złych? Staranna selekcja, weryfikacja i analiza linków zwrotnych  to bardzo ważne zadanie dla każdego, kto chce zoptymalizować swoje strony. Istnieje wiele różnych narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić, czy Twoje linki zwrotne są godne zaufania i czy mogą zwiększyć wartość Twojej witryny.

Przede wszystkim sprawdź parametry linku:

  • Zacznij od PageRank . To jeden z najcenniejszych czynników, który będzie miał duży wpływ na Twoją witrynę. Logika jest następująca, jeśli witryny o wysokim autorytecie odsyłają do Twojej witryny, Twoja witryna również jest zaufana. Ten parametr można sprawdzić za pomocą narzędzia do analizy linków online Ahrefs. Dodaj żądany adres URL do paska wyszukiwania Ahrefs i sprawdź jego ranking.
    sprawdzanie linków zwrotnych
  • Ruch drogowy. Chodzi o to, że nie potrzebujesz linków z witryn, których nikt nie odwiedza.
  • Link Dofollow / nofollow. Tag rel = „nofollow” został utworzony, aby uniemożliwić robotom Google indeksowanie wszystkich linków w witrynie. Generalnie linki dofollow są cenniejsze niż linki nofollow.

Wszystkie kluczowe czynniki stojące za tymi linkami można łatwo zbadać za pomocą Batch Analysis Backlink Checker. Jest to bardzo przydatne, gdy musisz sprawdzić dużą liczbę potencjalnych darczyńców pod kątem pożądanych linków. Alternatywnie możesz sprawdzić Domain Rating (DR). Po prostu dodaj żądane adresy URL.

sprawdzanie linków

Aby dowiedzieć się więcej o korzystaniu z tego narzędzia, wypróbuj konto testowe Ahrefs . Dzięki niemu możesz sprawdzić swoją witrynę, ocenić linki, domeny konkurencji i zbudować zwycięską strategię budowania linków.

Po drugie, lepiej jest, gdy linki do witryny są odpowiednie dla Twojej niszy. Takie linki nazywane są odpowiednimi.

Co to znaczy trafność? Załóżmy, że prowadzisz blog ze wskazówkami dotyczącymi tworzenia witryn internetowych, ale znalazłeś renomowaną witrynę z trendami w makijażu. Według Google to źródło nie będzie dla Ciebie idealne, ponieważ witryny o wysokim autorytecie muszą być ściśle powiązane z Twoją. To samo dotyczy treści, w której zamieszczony jest Twój link.

Zasady uzyskiwania odpowiednich linków zwrotnych

1. Utrzymuj trafność swoich linków

Trafność zależy od następujących punktów:

  • ogólna tematyka zawartości domeny linkującej do strony;
  • zawartość strony, do której prowadzi łącze;
  • trafność linków zwrotnych, które odnoszą się do domeny.

Możesz sprawdzić trafność linków za pomocą, na przykład, Majestic SEO Trust Flow.

2. Poszukaj renomowanych witryn

Linki z renomowanych witryn wzmacniają Twój profil linków bardziej niż zwykłe linki. Przeanalizuj powiązania konkurentów za pomocą Ahrefs , Semrush , Majestic, Serpstat i Linkstrategy i spróbuj uszeregować w znalezionych domenach autorytetów.

3. Skoncentruj się na witrynach z rzeczywistym ruchem

Link z witryny, na której jest ruch, wygląda bardziej naturalnie i będzie znacznie skuteczniejszy. Sprawdź domeny pod kątem ruchu z SimilarWeb, Ahrefs, Semrush przed połączeniem, a zaoszczędzisz sobie mnóstwo czasu i wysiłku. Twoim zadaniem jest nie tylko przyjrzenie się całemu ruchowi wszystkich typów, ale także szczegółowa analiza ruchu organicznego, jego stabilności, dynamiki i ilości.

4. Zachowaj ostrożność przy wyborze kotwic

Jeśli tekst kotwicy wygląda nienaturalnie i umieścisz go nieprawidłowo, istnieje ryzyko nałożenia kar. Większość linków zwrotnych powinna być markowa lub nie zakotwiczona.

Zwiększenie autorytetu własnej witryny

1. Znajdź i napraw uszkodzone linki

Uszkodzone linki zmniejszają autorytet witryny. Dlatego musisz regularnie sprawdzać swoją witrynę pod kątem ich obecności. To może ci pomóc:

  • Sitechecker;
  • Google Search Console;
  • Ahrefs.

3. Wyeliminuj błędne łańcuchy przekierowań

Co to jest uszkodzony łańcuch? Dlaczego jest w stanie zmniejszyć autorytet witryny?
Kiedy korzystasz z bezpośredniego wątku, oznacza to, że po otwarciu jednej strony prawdopodobnie zostaniesz przeniesiony bezpośrednio na inną, do której prowadzi łącze. Łańcuchy pośrednie obejmują tak zwane strony buforów.

4. Zamień przekierowanie 302 na 301

Łańcuchy przekierowań 302 mogą nie tylko blokować, ale także kraść już istniejący autorytet strony.

Umieszczanie podstawowych linków zwrotnych

1. Katalogi z celami niszowymi

Chociaż katalogi są uważane za bezcelowe i bezwartościowe, są takie, które mogą być przydatne (szczególnie na początku). Są to tak zwane niszowe katalogi docelowe i są w stanie zapewnić Ci odpowiednie linki dofollow. Znalezienie ich nie jest takie proste, więc musisz szukać ich za pomocą następujących kombinacji w wyszukiwarce Google:

  • Nisza + „dodaj witrynę”
  • Nisza + katalogi
  • Nisza + katalog

2. Sieci społecznościowe

Twórz strony firmowe w następujących sieciach społecznościowych:

  • Instagram
  • Facebook
  • Świergot
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Vkontakte

Początkowo takie konta są rejestrowane tylko po to, aby otrzymywać pierwsze linki. Co więcej, możesz zauważyć, że w niektórych sieciach Twoje treści spotyka się z dużym odzewem ze strony odbiorców i dlatego powinno się poświęcić tej witrynie więcej czasu. Linki te są również niezbędne do szybszego wyjścia z serwisu z „piaskownicy”, o której była mowa wcześniej.

3. Listy firm

W Runecie jest mniej takich list niż na Zachodzie, niemniej jednak istnieją. Wiele z tych zasobów to pełnoprawne wyszukiwarki z wygodnymi filtrami i wysokimi wymaganiami rejestracyjnymi. Niektóre z nich mogą przynieść dużo odpowiedniego ruchu polecającego, jeśli uzupełnisz profil swojej firmy.

4. Katalogi z odniesieniami regionalnymi

Takie katalogi są niezbędnym źródłem linków dla lokalnych firm.
Możesz też skorzystać z poniższych wskazówek, aby znaleźć katalogi kierowane geograficznie:

  • Katalog + nazwa miasta
  • Nazwa miasta + katalogi
  • Nazwa miasta + katalog
  • nisza + nazwa miasta + katalog
  • dodaj stronę internetową + nazwę miasta

Takie linki będą szczególnie przydatne dla lokalnego SEO. Umieszczając linki w katalogach dla kraju / regionu / miasta docelowego, poprawiasz w ten sposób „przynależność” witryny do tego regionu. Skorzystaj z usług takich jak Whitespark, aby znaleźć podobne witryny. Znajdź witryny z innych nisz komercyjnych w regionie docelowym, które korzystają z katalogów.

5. Linki zwrotne z forów ściśle związanych z niszą

  • Spróbuj znaleźć fora związane z Twoim tematem;
  • Uzupełnij swój profil prawdziwymi i szczegółowymi informacjami;
  • Przestrzegaj regulaminu forum;
  • Publikuj dużo i zaprzyjaźnij się;

Po znalezieniu odpowiedniego forum upewnij się, że utworzyłeś wysokiej jakości opis profilu. Następnie przestudiuj forum, jego zasady i sposób działania. Zapoznaj się z forum, aby sprawdzić, czy członkowie udostępniają łącza w dyskusjach. Zostań osobą godną zaufania, zdobywając więcej przyjaciół i publikując posty.

6. Komentarze na niszowych blogach

Umieszczanie komentarzy na takich blogach pomaga:

  • powiadamiać wyszukiwarki o temacie serwisu;
  • uzyskać ruch polecający;
  • znacząco zmodyfikuj swoją listę kotwic;
  • zapoznaj się z blogerami, a następnie zamieszczaj linki już w artykułach partnerskich.

Ważne jest, aby komentarze w jakiś sposób uzupełniały, poszerzały temat, który opisuje w artykule autorka. Pisz o najlepszych znanych Ci rozwiązaniach, cytuj z oficjalnych źródeł itp.

7. Metoda scalania

Ta procedura składa się z dwóch etapów:

  1. Znajdź odpowiednią martwą domenę;
  2. Skonfiguruj przekierowanie 301 z niego do swojej witryny.

8. Efektywne wykorzystanie odpowiednich martwych domen

Nabycie wygasłej domeny jest niebezpieczne. Musisz dobrze sprawdzić jego historię i trafność. Te zasoby mogą pomóc w znalezieniu wygasłej domeny:

  • PR Powershot;
  • Freshdrop;
  • DomCop;
  • ExpiredDomains.net.

Ważne jest, aby sprawdzić historię takiej domeny w witrynie web.archive.org, aby sprawdzić, czy nie była ona wcześniej używana do innych tematów lub spamu. Ważne jest również sprawdzenie linków zwrotnych takiej domeny pod kątem spamu i trafności. Jeśli to możliwe, przeanalizuj historię ruchu w swojej domenie, aby sprawdzić, czy nie była wcześniej usankcjonowana przez wyszukiwarki.

Jak zarabiać linki zwrotne

1. Użytkownik musi być zainteresowany twoimi treściami

Gdy internauta zaczyna czegoś szukać, próbuje rozwiązać jakiś konkretny problem lub coś osiągnąć. Głównym celem jest pomoc mu w znalezieniu dobrego rozwiązania. Nie miej obsesji na punkcie samej liczby artykułów i słów kluczowych. Pomyśl o potrzebach użytkownika.

Gdy mówimy o wartości, nie ma różnicy między artykułami od 40 000 do 1000 słów. Staraj się tworzyć treści wysokiej jakości i ignoruj ​​wszelkie stereotypy.

2. Twoje treści muszą być niepowtarzalne, atrakcyjne i wartościowe

Dlaczego zawartość witryny nie działa? Jest kilka powodów:

  • Jego informacje są nieaktualne. Na przykład prawie nie ma ludzi, którzy chcieliby czytać o iPhonie 5, gdy iPhone X już istnieje.
  • Brakuje badań i liczb. Zwykle dzieje się tak, gdy bloger chce być pierwszy i zapomina o jakości. Publikuje ogólne stwierdzenia, które nie potrwają długo.
  • Nie uwzględniają poziomu wiedzy czytelnika i są uważane za „zbyt inteligentne i trudne do zrozumienia” lub „zbyt proste dla uczniów”.
  • Nie jest łatwy do odczytania ze względu na brak akapitów, krzykliwe nagłówki, odpowiedni projekt, obrazy i listy.

3. Rób to, czego nie robią inni.

Nie bądź leniwy i codziennie ulepszaj swoje treści. Nie pisz tylko krótkich lub długich artykułów. Wypróbuj różne opcje, ale nie zapomnij o jakości. Pamiętaj, że niektórzy użytkownicy nie lubią dużo czytać, a inni wręcz przeciwnie, wolą długie lektury i szczegółowe wyjaśnienie problemu, który zamierzają rozwiązać.

4. Poszukaj nowych dochodowych połączeń

Nie zapomnij o związkach i połączeniach. Blog nie powinien być izolowany. Nie ma nic lepszego niż wzmocnienie relacji ze znanymi blogerami. Nie jest to łatwe, ponieważ musisz pokazać, że możesz im pomóc. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy dostępne są wysokiej jakości treści.

Ważne jest, aby Twoje imię było zawsze widoczne poprzez powtarzanie przemyślanych komentarzy i niewiążących wiadomości e-mail. Zapytaj blogerów, jak możesz im pomóc. To najlepszy sposób na rozpoczęcie współpracy.

5. Spróbuj nawiązać współpracę z witrynami z Twojej niszy

Należy od razu zauważyć, że Google nakłada sankcje na schematy wymiany linków. Zachowaj ostrożność, współpracując z organicznymi konkurentami. Otrzymując linki z witryn z pierwszej setki, zgodnie z celem, a nawet pokrewnymi zapytaniami, otrzymasz zauważalny wzrost pozycji swojej witryny, ponieważ te linki będą dla Ciebie najbardziej odpowiednie.

6. Działaj charytatywnie

Sporo dużych witryn zaufania wspiera organizacje charytatywne. Niektóre z tych witryn wspominają o organizacjach, które przekazały na coś fundusze. W ten sposób, dokonując darowizny, Twoja witryna zostanie umieszczona na liście organizacji, które przekazały takie darowizny, i otrzymasz link z zasobu zaufania.

7. Inwestuj we wsparcie różnych projektów lub start-upów

Istnieje wiele witryn, takich jak Kickstarter, na których każdy może zgłosić swój projekt w określonej niszy i zebrać od każdego fundusze na jego rozwój i wsparcie. Niektóre z tych organizacji mają strony internetowe, na których wspominają o tych, którzy wsparli ich projekt. W ten sposób ponownie otrzymasz link od jakościowego dawcy.

8. Współpracuj z prywatnymi witrynami osób z Twojej niszy

Wiele osób, które są częściowo lub w pełni zaangażowane we własną firmę lub pracują jako freelancerzy, ma własne witryny z wizytówkami i blogi. Witryny te często nie mają wysokich wskaźników SEO. Jednak linki z takich witryn „niosą” z Twoją witrynę takie cechy, jak trafność i tematyczność.

Pomyśl, kim są ci ludzie w twojej niszy? Na przykład Twoja witryna jest poświęcona usługom prawnym. Znajdź strony internetowe prawników prywatnych, przeanalizuj ich wskaźniki SEO, wybierz najlepsze i napisz o ofercie współpracy. Nie musi to być wymiana linków. Możesz na przykład wyrazić zgodę na program partnerski w zamian za wymienienie Ciebie jako partnera z aktywnym linkiem na stronie głównej. 

9. Stwórz własne przydatne narzędzia

Twórz przydatne narzędzia, widżety, aplikacje, wtyczki i inne przydatne narzędzia w swojej niszy. Promuj je i otrzymuj linki zwrotne.  Na przykład masz witrynę turystyczną. Stwórz własny widget pogody lub wymiany walut (czego turyści zawsze potrzebują). Zaoferuj go innym witrynom w swojej niszy. Po umieszczeniu Twojej aplikacji lub wtyczki na swojej stronie webmaster umieszcza również link do Ciebie, który zostanie osadzony w widżecie, jako odnośnik do autora.

Marek Dąbrowski
Marek Dąbrowski
Specjalista ds. promocji
- SEO Blog